مفتول فنری برای سیم بکسل

یکی از رایج ترین کالاهایی که بوسیله مفتول های فنری تولید می شود، سیم بکسل برای مصارف مختلف (مانند کابل آسانسور، کابل جرثقیل، پل های معلق و ...) می باشد.

از مفتول فنری با سایزهای مختلف برای این منظور استفاده می شود.

بافت سیم بکسل

بافت سیم بکسل از ترکیب های مختلفی از سیم ها و اندازۀ آنها طراحی شده اند که بتوانند مقاومت لازم را در برابر خستگی و سایش داشته باشند. به طور کلی، اگر یک رشته دارای تعداد کمی از سیم های بزرگ باشد، مقاومت بیشتری در برابر سایش خواهد داشت ولی در عین حال نسبت به رشته ای که دارای تعداد زیادی از سیم های کوچک است، مقاومت در برابر خستگی کمتری دارد.

به مفتول یا رشته مفتولی که در مرکز کابل قرار می گیرد، هسته گفته می شود. هسته کابل می تواند غیر فلزی هم باشد که منجر به تولید کابل های نرم تر و انعطاف پذیر تر می شود، اما مقاومت در برابر کشش کمتری نسبت به کابل های با هسته فولادی دارد. معمولا از رشته ها و طناب های کنفی برای تولید کابل های نرم استفاده می شود.

می توان با بافتن کابل ها دور یک سیم یا کابل دیگر، کابل بزرگتر و مستحکم تری تولید نمود.

در ادامه با چند نوع بافت متداول سیم بکسل آشنا می شویم.

بافت سیم بکسل تک سایز

رشتۀ اصلی دارای سیم های هم اندازه ای است که به دور یک سیم مرکزی پیچیده شده اند. در تصویر زیر سطح مقطع سیم بکسل تک سایز، به تصویر کشیده شده است.

بافت سیم بکسل تک سایز بافت سیم بکسل بافت سیم بکسل

بافت سیم بکسل Seale

در این بافت سیم های بیرونی بزرگ و سیم های داخلی کوچک به تعداد یکسان در اطراف یک هستۀ سیمی قرار گرفته اند. این نوع بافت یک مقاومت در برابر سایش بسیار عالی فراهم می کند اما دارای مقاومت در برابر خستگی کمتری است. هنگامی که از IWRC در این بافت استفاده می شود، دارای مقاومت بسیار عالی در برابر آسیب بر روی درام می شود.

بافت سیم بکسل SEAL بافت سیم بکسل بافت سیم بکسل                          SEAL

بافت سیم بکسل Filler

سیم های کوچک فضاهای بین سیم های بزرگ را پر می کنند. دلیل این کار ایجاد مقاومت در برابر آسیب دیدگی و بدست آوردن میزان خوبی از قدرت، انعطاف پذیری و مقاومت نسبت به سایش است.

بافت سیم بکسل Filler بافت سیم بکسل بافت سیم بکسل                          Filler

بافت سیم بکسل وارینگتون

در این بافت سیم بکسل لایه بیرونی دارای ترتیبی از سیم های بزرگ و کوچک است که انعطاف پذیری و قدرت خوبی را تولید می کند. اما دارای مقاومت سایشی کمتری است و در برابر آسیب دیدگی ضعیف است.

بافت سیم بکسل وارینگتون بافت سیم بکسل بافت سیم بکسل

بسیاری از سیم بکسل های متداول از ترکیبی این بافت ها استفاده می کنند.

 

 

تاب (Lay)

نحوه تابیده شدن سیم ها نیز در قدرت و مقاومت کابل ها در برابر سایش و فرسایش تاثیر گزار هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع تاب کابل ها آشنا شوید.

تاب معمولی (A)

در این تاب سیم ها در یک جهت و رشته ها در جهت مخالف پیچیده شده اند. در این تاب، احتمال پیچ خوردگی و از هم باز شدن رشته ها بسیار کم بوده و نسبت به تاب لنگ در برابر آسیب دیدگی مقاومتر است.

تاب لنگ (B)

در این تاب هم سیم های موجود در رشته و هم رشته های سیم بکسل هر دو در یک جهت پیچیده شده اند. این کار موجب افزایش مقاومت به سایش، انعطاف پذیری و مقاومت بیشتری در برابر خستگی نسبت به تاب معمولی بوده، اما ممکن است دچار تاب خوردگی و از هم باز شدن رشته ها شود.

تاب راست گرد (C)

رشته ها به سمت راست در اطراف هسته پیچیده شده اند . این نوع تاب متداولترین ساختار است.

تاب چپ گرد (D)

رشته ها به سمت چپ در اطراف هسته پیچیده شده اند. این مورد در موقعیت های خاص محدودی استفاده می شود. برای مثال کابل خط حفاری.

تاب متناوب (E)

این نوع تاب دارای رشته های متناوب از تاب راست معمولی و تاب راست لنگ است که ترکیبی از بهترین ویژگی های تاب معمولی و لنگ برای جرثقیل بازویی یا خطوط وینچ است.


برای مشاوره و پاسخگویی به هرگونه سوال با ما در تماس باشید.